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1) Editor

Pretis, M. (2010). Early childhood Intervention Across Europe. Towards future standards and Challenges. Ankara: Maya Akademi.

 

2) Books and/or Chapters

1.    Pretis, M.; Egger, J. (1995). Repression and illness. Repression/Sensitization and aspects of illness of in-patients with psychological problems. A clinical pediatric study. In: Rodriguez-Marin (Ed.), Health psychology and quality of life research. Vol. 2, 884-891. Alicante: University of Alicante. ISBN 84-89559-01-5

2.    Pretis, M. (2000). Frühförderung als Entwicklungschance. In: H. Hovorka, S. Marion. (Hrsg.). Integrationspädagogik am Prüfstand. Behinderte Menschen außerhalb von Schule.113-129. Innsbruck: Studienverlag

3.     Pretis, M. (2001). Frühförderung planen, durchführen und evaluieren. München: Reinhardt.

4.     Brandau, H., Pretis, M., Kaschnitz W. (2003). Hyperaktive Klein- und Vorschulkinder. München: Reinhardt.

5.     Pretis, M., Dimova, A. (2004). Frühförderung bei Kindern psychisch kranker Eltern. München: Reinhardt.

6.     Pretis, M. (2005)-. A Developmental Communications Model Within the Early Intervention System in Austria. In: M. Guralnick: Early Intervention over the world. II, 425-439, Baltimore: Brooks

7.     Pretis, M. (2007): In Richtung einer gemeinsamen Basis in der Frühförderung in Europa. In: Ch. Leyendecker (Hrsg), Gemeinsam handeln statt behandeln. München: Reinhardt

8.     Brandau, H., Pretis, M. (2008): Professionelle Arbeit mit Eltern. Arbeitsbuch I: Grundlagen. Innsbruck: Studienverlag.

9.     Brandau, H.; Pretis, M. (2009). Professionelle Arbeit mit Eltern. Arbeitsbuch 2: Herausforderungen und Konfliktlösungen. Innsbruck: Studienverlag

10. Pretis, M., Dimova A. (2010). Die Zusammenarbeit mit psychisch verletzlichen Eltern. In: Ch. Leyendecker (Hrsg.). Gefährdete Kindheit. Risiken früh erkennen, Ressourcen früh fördern. 365-375. Stuttgart: Kohlhammer.

11. Brandau, H.; Pretis, M. (2010). Professionelle Arbeit mit Eltern. Arbeitsbuch 3: Formen und Settings. Innsbruck: Studienverlag

12. Pretis, M. (2009): Frühförderung zwischen gesellschaftlichen Ansprüchen und Praxis in Österreich. In U. Heimlich, I. Behr (Hrsg), Inklusion in der frühen Kindheit, 253-265. Berlin: LIT

13. Pretis, M. (2010). Die Zusammenarbeit mit psychisch verletzlichen Eltern. In: Ch. Leyendecker (Hrsg), Riskante Kindheit: Gefährdungen früh erkennen – Ressourcen früh fördern (Kompendium Frühförderung) Stuttgart: Kohlhammer

14. Pretis, M. (2010). Respecting Diversity and Introducing Standards. In M. Pretis (Ed.), Early Childhood Intervention across Europe: Towards standards, shared resources and national challenges, 1-11. Ankara: Maya Akademi.

15. Pretis, M. (2010).  Early Childhood Intervention in Austria: In M. Pretis (Ed.), Early Childhood Intervention across Europe: Towards standards, shared resources and national challenges. 11-24. Ankara: Maya Akademi.

16. Pretis, M. (2010).  PRECIOUS Professional Resources in Early Childhood Intervention: Online Tools. Two Years of Cooperation within the European Project. In M. Pretis (Ed.), Early Childhood Intervention across Europe: Towards standards, shared resources and national challenges. 127-136. Ankara: Maya Akademi

17. Pretis, M. (2014). Interdisziplinäre Elementarpädagogik – Was wir von anderen lernen können. In: B. Koch (Hrsg), Handbuch der Kindergartenleitung. Das ABC für Führungskräfte in der Elementarpädagogik, 49-62. Wien: Kita aktuell.

18. Pretis, M. (2015). Vom Mythos zur Empirie – Wie wirkt familienorientiertes Handeln in der Frühfröderung. In: L. König, H. Weiß (Hrsg.), Anerkennung und Teilhabe für entwicklugnsgefährdete Kinder. Leitlinien in der Interdisziplinären Frühförderung. Stuttgart: Kohlhammer.

18. Pretis, M. (2016). ICF-basiertes Arbeiten in der Frühförderung. München: Reinhardt

19. Pretis, M. (2017). “Let us be prepared, but wait and see” The use of ICF-CY in early childhood intervention and paediatric social care in Germany and neighbouring countries. In Castro, S. & Palikara, O. (Eds.) An Emerging Approach for Education and Care: Implementing a Worldwide Classification of Functioning and Disability. London: Routledge

20. Pretis, M. (2017). Familienorientierte Unterstützung.: Gemeinsames Verständnis, Effekte und zukünftige Herausforderungen.In: F. Hänsenberger-Aebi & U. Schäfer (Hrsg.), Eltern sein plus! Begleitung von Kindern mit Unterstützungsbedarf. Zürich: Seismo.

21. Pretis, M. (2014). Kids Strengths: Ninos en contextos de vulnerabilidad mental parental. In: P. Gutiez-Cuevas & C. Sanchez-Romero (eds), Primera Infancia y Vulnerabilidad mental. Proyecto Kids Strengths. Madrid: sanz y torres.

22. Pretis, M. Brandt, J. (2017). ICf gemeinsam mit Eltern. In. Gebhard, Sohns. Seidel, Möller-Dreischer.

      (Hrsg.), Kongressband VIFF-Symposium 2017. In Druck.

23. Pretis, M. (2015). Social Competence as resilience factor in mental health and disability research and practice. In: R. Stamatov & O. Koychev (Eds), Social Competence, Creativity and Wellbeing. 25-29. Plovidv: University Press

24. Pretis, M, Dimova. A. (2011). New target groups in ECI: children of mentally vulnerable parents. In: I- Listiakova (ed), Deti v kontexte dusevnych ochoreni rodicov. 38-47. Bratislava: University Press.

25. Pretis, M. (2018).  Let us be prepared, but wait and see”: the use of ICF-CY in early childhood intervention and peadiatric social care in Germany and neighbouring countries. In: Castro & Palikara (Eds), An emergeing approach for education and care. Implementing a worldwide classification of functioning and disability, (165-178). Lonodn: Routlegde.

26. Pretis, M., Kopp-Sixt, Mechtl (2019). ICF basiertes Arbeiten in der inklusiven Schule. München: Reinhardt

27. Pretis, M. (2020). Frühförderung und Frühe Hilfen. München : Reinhardt

 

 

Peer-reviewed articles


Pretis, M.; Egger, J.; Scheer, P. (1994). Repression und Krankheit. Eine klinisch-pädiatrische Untersuchung zum Zusammenhang zwischen dem Persönlichkeitsmerkmal "Repression/Sensibilisierung" und Krankheitsaspekten bei psychisch auffälligen Kindern. Psychologie in der Medizin 5,4/1994, 9-14.


2.         Pretis, M. (1997). Wenn sich Visionen an der Realität messen. Fremd- und Selbstevaluation in der Sehfrühförderung blinder und sehgeschädigter Kinder. Frühförderung interdisziplinär, 16, 15-23.


3.         Kurz, R., Mosler, K., Höfler, G., Pretis, M. (1997). Das holistische Prinzip in der Frühförderung. Pädiatrie und Pädologie, 32, 225-230 [The holistic principle in Early Intervention]


4.         Pretis, M. (1998). Das Konzept der Partnerschaftlichkeit in der Frühförderung: Vom Haltungsmodell zum Handlungsmodell. Frühförderung interdisziplinär, 1, 11-17. [Partnership models in Early Intervention]


5.         Pretis, M. (1998). Evaluation interdisziplinärer Frühförderung und Familienbegleitung bei Kindern mit Down-Syndrom. Bedingungs- und Wirkfaktoren, kovariierende Variablen. Frühförderung interdisziplinär, 17, 49-64.


6.         Pretis, M. (1998). Das Modell "Steiermark". Frühförderung interdisziplinär, 17, 177-183.


7.         Pretis, M. (1999). Zwischen Lust und Frust: Erlebter Therapiedruck in der Frühförderung. Frühförderung interdisziplinär, 18, 109-116.


8.         Pretis, M. (1999). Krisenintervention in der interdisziplinären Frühförderung und Familienbegleitung. Frühförderung interdisziplinär, 18, 145-155.


9.         Pretis, M. (2000). From Evaluation to Methodology. Early intervention in children with Down's syndrome. Children and young infants. 23-31.


10.       Pretis, M. (2001). Towards future Paradigmas and challenges of Early Intervention. Journal of the Siauliai University Special Education Centre, 2/5; 55-64.


11.       Pretis, M. (2002). Was ist „gute“ Arbeit in der Frühförderung? 10 Thesen zur Qualität und Qualitätsentwicklung. Frühförderung interdisziplinär, 21, 29-41.


12.      Pretis, M. Dimova, A. (2003). “Vergessene Kinder”. Frühförderung bei Kinder psychisch kranker Eltern. Frühförderung interdisziplinär, 22, 166-174.


13.      Brandau, H., Pretis, M. (2004). Early Identification and systemic educational Intervention for young children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (AD/HD). European Journal of Special Needs Education, 17-33.


14.       Neuhäuser/ Bandau/Pretis,/Kaschnitz (2004). ADHS bei Klein- und Vorschulkindern.Kindheit und Entwicklung 13(4):257-257. DOI: 10.1026/0942-5403.13.4.257a


 


15       Dimova A. Pretis, M. (2005). Die Gesprächsführung mit einem psychiatrisch erkrankten Menschen. Familie, Recht, Partnerschaft, 6, 250-253.


16.      Freidl, W., Raml, R., Pretis, M., Feistritzer, G. (2005). Gesundheitliche Ressourcen von am Arbeitsmarkt extrem benachteiligten Personen. Psychologische Medizin, 16,2; 13-22.


17.      Pretis, M.  (2004). Frühförderung aus der Sicht der Eltern – ein externer Blick auf die Frühförderung. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 9, 34-41


18.      Dimova, A.; Pretis M. (2005): “…und sie sollen es nicht wissen” Möglichkeiten früher Förderung bei Kleinkindern psychisch kranker Eltern. Unsere Jugend, 2, 61-70


19.      Pretis, M. (2006). Professional Training in Early Intervention:  A European Perspective. JPPID, 3.1, 22-48


20.      Pretis, M. (2006). Professional Training in Early Childhood Intervention. Towards a Common Ground in Europe. Baltic Journal of Special Education, 1.14, 42-48


21.      Pretis, M., Dimova, A. (2008): Vulnerable Children of Mentally Ill Parents: towards evidence based support for improving resilience. Support for Learning. British Journal of Learning Support, 152-160


22.      Dimova, A.; Pretis, M. (2008). Kinder psychisch kranker Eltern. Päd – Praktische Pädiatrie, 3, 209-215.


23.      Detraux, J.J., Pretis, M. (2010). Les compétences requises pour exercer dans le domaine de lìntervention précoce en Europe : le project EBIFF. Contraste, 31-32, 31-54.


24.      Pretis, M. (2010). Intervention précoce en Autriche. Un apercu sur trente ans de dévelopment et les défis á relever dans le futur. Contraste, 31-32, 201-216


25.    Pretis, M. (2010). Präventive Fördermaßnahmen bei Kindern psychisch verletzlicher Eltern – Was kann die Frühförderung tun? Fiduz 26, 8-10


26.    Pretis, M. (2011). Meeting the needs of parents in early childhood intervention. The educational partnership with parents - good practice and challenges. Cooperation with parents (IASSID). Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, Volume 8 Number 2 pp 73–76 June 2011


27.      Pretis, M (2011) Professional Training in Early Childhood Intervention and Quality of services: Two sides of a coin? Journal of Inclusive Education.


28       Pretis, M. (2012) Families First in Early Childhood Intervention. A theoretical approach towards parent involvement and increase of efficiency in Early Childhood Intervention . The Journal of Special Education and Rehabilitation, 1

 


29.      Pretis, M. (2014). Settings und Familienorientierung in der Frühförderung – Eine empirische Annäherung auf der Basis von Elterndaten norddeutscher Frühfröderstellen. Frühförderung Interdisziplinär, 2, 83-89.


30.      Pretis, M. (2014). Frühförderung bei Kindern psychisch kranker Eltern – vom programmatischen Auftrag zur Evidenz. Sonderpädagogoische Förderung heute, 2, 189-202.


31.      Pretis, M. (2014). EU-Initiative „ICF-train“. Die ICF-CY als Planungs-, Dokumentations- und Trainingssystem für Frühförderung und I-Kitas. Frühförderung Interdisziplinär, 2,117-120.


32.      Pretis, M. (2014). Frühförderung bei Kindern psychisch verletzlicher Eltern. Sonderpädagogische Förderung heute, 2, 189-202.


33.      Pretis, M. (2014). Familienorientierung in der Frühförderung. Frühförderung Interdisziplinär, 2, 88-99


34.      Pretis, M (2015). Erlebte Fördereffekte und Familienorientierung in der Frühförderung. Frühförderung Interdisziplinär, 1, 19-32.


35.      Pretis, M., Dimova, A. (2016). Resilienzprozesse bei Hochrisikokindern psychisch kranker Eltern. Kinderheit und Entwicklung,.


36.      Castro, S., Pretis, M. (2016). Die Anwendung des ICF-CY Core Sets in der Frühförderung bei Kleinkindern mit Autismus-Spektrum Störungen. Frühfröderung Interdisziplinär, 3, 146-155


37.      Pretis. M., Stadler, W. (2016). Neues EU-Projekt zur ICF-CY im Bereich Frühförderung und Sozialpädiatrie: icfcy-Meduse. Frühförderung Interdisziplinär, 3, 161-165


38.      Pretis,, M. (2016). Verstrickungen in der gemeinsamen Arbeit mit psychisch verletzlichen Eltern. Frühförderung Interdisziplinär, 2, 91-100.


39.      Pretis, M, Brandt, J. (2017). Die ICF gemeinsam mit Eltern verwenden. Forum, 93, 12-18.


40.     Pretis, M. (2017). „Sollen wir oder sollen wir nicht...“ Der Einsatz mobiler Apps in der Frühförderung und in KITAS. Frühförderung Interdisziplinär, 2, in Druck.


 4) Keynotes


    Pretis, M (2010). Meeting the needs of parents in Early Childhood Intervention. Keynote at IASSID Conference, Rome, 18-22.10.2010.


    Pretis, M. (2012). Family-Centredness in ECI. Keynote within the 1st INTERNATIONAL EARLY CHILDHOOD INTERVENTION CONFERENCE, Braga, Portugal


    Pretis, M. (2014) Family Centredness in EXI. Keynote at the 11th Australian Early Intervention Confernece, Brisbane, 26-28.8.2014


    Pretis, M. (2014). Family Centredness in Early Childhood Intervention. Keynote at the 11. Turkish National Conference on Early education. Edirne, 25-26.9.2014.

Pretis, M. (2017).   A brief voyage through Europe: towards transdisciplinary approchaes within the concentp of “nurturing care”.   WHO Regional Meeting, Sept 13th, Budapest