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  1. Pretis, M.; Egger, J. (1995). Repression and illness. Repression/Sensitization and aspects of illness of in-patients with psychological problems. A clinical pediatric study. In: Rodriguez-Marin (Ed.), Health psychology and quality of life research. Vol. 2, 884-891. Alicante: University of Alicante. ISBN 84-89559-01-5.
  2. Pretis, M. (2000). Frühförderung als Entwicklungschance. In: H. Hovorka, S. Marion. (Hrsg.). Integrationspädagogik am Prüfstand. Behinderte Menschen außerhalb von Schule.113-129. Innsbruck: Studienverlag [Early Intervention as a chance for development] ISBN 3-7065-1407-9
  3. Pretis, M. (2001). Frühförderung planen, durchführen und evaluieren. München: Reinhardt. (Planing, performing and evaluating Early Childhood intervention)
  4. Brandau, H., Pretis, M., Kaschnitz W. (2003). Hyperaktive Klein- und Vorschulkinder (Hyperactive todlers and preschoolers). München: Reinhardt.
  5. Pretis, M., Dimova, A. (2004). Frühförderung bei Kindern psychisch kranker Eltern. München: Reinhardt. Early intervention in children of parents with mental disorders)
  6. Pretis, M. (2005)-. A Developmental Communications Model Within the Early Intervention System in Austria. In: M. Guralnick: Early Intervention over the world. II, 425-439, Baltimore: Brooks
  7. Pretis, M. (2007): In Richtung einer gemeinsamen Basis in der Frühförderung in Europa. In: Ch. Leyendecker (Hrsg), Gemeinsam handeln statt behandeln. München: Reinhardt
  8. Brandau, H., Pretis, M. (2008): Professionelle Arbeit mit Eltern. Arbeitsbuch I: Grundlagen. Innsbruck: Studienverlag. In Druck.

 

Peer-reviewed articles

  1. Pretis, M.; Egger, J.; Scheer, P. (1994). Repression und Krankheit. Eine klinisch-pädiatrische Untersuchung zum Zusammenhang zwischen dem Persönlichkeitsmerkmal "Repression/Sensibilisierung" und Krankheitsaspekten bei psychisch auffälligen Kindern. Psychologie in der Medizin 5,4/1994, 9-14. [Repression and illness, A clinical pediatric study]
  2. Pretis, M. (1997). Wenn sich Visionen an der Realität messen. Fremd- und Selbstevaluation in der Sehfrühförderung blinder und sehgeschädigter Kinder. Frühförderung interdisziplinär, 16, 15-23.
    [Comparing visions and reality in Early Intervention in visually impaired children]
  3. Kurz, R., Mosler, K., Höfler, G., Pretis, M. (1997). Das holistische Prinzip in der Frühförderung. Pädiatrie und Pädologie, 32, 225-230 [The holistic principle in Early Intervention]
  4. Pretis, M. (1998). Das Konzept der Partnerschaftlichkeit in der Frühförderung: Vom Haltungsmodell zum Handlungsmodell. Frühförderung interdisziplinär, 1, 11-17. [Partnership models in Early Intervention]
  5. Pretis, M. (1998). Evaluation interdisziplinärer Frühförderung und Familienbegleitung bei Kindern mit Down-Syndrom. Bedingungs- und Wirkfaktoren, kovariierende Variablen. Frühförderung interdisziplinär, 17, 49-64.
    [Evaluation of Early Intervention in Children with Down’s Syndrome]
  6. Pretis, M. (1998). Das Modell "Steiermark". Frühförderung interdisziplinär, 17, 177-183.
    [The Styrian/Austrian model of Early Intervention]
  7. Pretis, M. (1998). Early intervention in Cyprus. Unpublished report on the situation of early intervention in Cyprus. Study ordered by the Committee for the Protection of Persons with a Mental Handicap in Cyprus.
  8. Pretis, M. (1999). Zwischen Lust und Frust: Erlebter Therapiedruck in der Frühförderung. Frühförderung interdisziplinär, 18, 109-116. [Delightment and expactations in Early Intervention]
  9. Pretis, M. (1999). Krisenintervention in der interdisziplinären Frühförderung und Familienbegleitung. Frühförderung interdisziplinär, 18, 145-155.
    [Crisis Intervention in Early Intervention]
  10. Pretis, M. (2000). From Evaluation to Methodology. Early intervention in children with Down's syndrome. Children and young infants. 23-31
  11. Pretis, M. (2001). Towards future Paradigmas and challenges of Early Intervention. Journal of the Siauliai University Special Education Centre, 2/5; 55-64.
  12. Pretis, M. (2002). Was ist „gute“ Arbeit in der Frühförderung? 10 Thesen zur Qualität und Qualitätsentwicklung. Frühförderung interdisziplinär, 21, 29-41. [Defining and discussing good quality in Early Intervention]
  13. Pretis, M. Dimova, A. (2003). “Vergessene Kinder”. Frühförderung bei Kinder psychisch kranker Eltern. Frühförderung interdisziplinär, 22, 166-174. [Forgotten children: Early Childhood Intervention in Children or Parents with a Mental disorder]
  14. Brandau, H., Pretis, M. (2004). Early Identification and systemic educational Intervention for young children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (AD/HD). European Journal of Special Needs Education, 17-33
  15. Dimova A. Pretis, M. (2005). Die Gesprächsfürhung mit einem psychiatrisch erkrankten Menschen. Familie, Recht, Partnerschaft, 6, 250-253. [Communication with persons with mental disorders]
  16. Pretis, M. (2004). Frühförderung. Von der Frühzeitigkeit zur Rechtzeitigkeit. Fiduz (Infoblatt der medizinischen Abteilung der Arbeitsstelle Frühförderung), 14, 8-10). [Early Childhood Intervention: the right moment to intervene]
  17. Freidl, W., Raml, R., Pretis, M., Feistritzer, G. (2005). Gesundheitliche Ressourcen von am Arbeitsmarkt extrem benachteiligten Personen. Psychologische Medizin, 16,2; 13-22. [Health resources of extremly marginalized persons concerning the labour market]
  18. Pretis, M.  (2004). Frühförderung aus der Sicht der Eltern – ein externer Blick auf die Frühförderung. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 9, 34-41 [Early Childhood Intervention from the parents´point of view]
  19. Dimova, A.; Pretis M. (2005): “…und sie sollen es nicht wissen” Möglichkeiten früher Förderung bei Kleinkindern psychisch kranker Eltern. Unsere Jugend, 2, 61-70 […and they should not be aware. Possibilities of Early Childhood Intervention in children of parents with mental disorders]
  20. Pretis, M. (2006). Professional Training in Early Intervention:  A European Perspective. JPPID, 3.1, 22-48
  21. Pretis, M. (2006). Professional Training in Early Childhood Intervention. Towards a Common Ground in Europe. Baltic Journal of Special Education, 1.14, 42-48
  22. Pretis, M., Dimova, A. (2008): Vulnerable Children of Mentally Ill Parents: towards evidence based support for improving resilience. Support for Learning, in Druck.